Jak dbać o głos pracując w call center?

jak-dbac-o-glos-pracujac-w-call-center

Dla osób pracujących w call center, na stanowisku konsultanta, głos jest podstawowym narzędziem pracy. Obowiązki pracownika są ściśle związane z prowadzeniem, często długich rozmów telefonicznych, dlatego tak ważne jest odpowiednie pielęgnowanie strun głosowych i aparatu artykulacyjnego. Jak dbać o głos, aby nie zmagać się z problemem zanikającego dźwięku?

Jak zachować higienę głosu?

Podstawą w utrzymaniu naturalnej, pełnej barwy głosu jest odpowiednia dieta. Lekkostrawne posiłki nie przeciążą przepony, która pracuje również w trakcie przyjmowania pokarmów, dzięki czemu będziesz mógł z niej w pełni korzystać podczas mówienia. Ponadto z menu powinieneś wyeliminować nabiał i produkty z laktozą, ponieważ przyjmowanie ich skutkuje pojawieniem się flegmy osadzającej się na ściankach dróg oddechowych, co zaburza pracę strun głosowych. Osoby pracujące głosem powinny wystrzegać się także palenia papierosów, fajek czy cygar, bowiem dym wysusza śluzówkę i może sprawiać dyskomfort podczas posługiwania się aparatem artykulacyjnym. Niewskazany jest również alkohol i duże dawki kofeiny, ponieważ odwadniają organizm, tym samym ograniczając produkcję śliny.

Oprócz przyjmowanego pokarmu należy zwracać szczególną uwagę na otoczenie, w jakim się znajdujesz. Nie powinno być zbyt suche. Jeżeli w Twoim mieszkaniu jest bardzo gorąco, szczególnie zimą, gdy pracują kaloryfery, koniecznie zaopatrz się w nawilżacz powietrza, który znacznie poprawi kondycję Twoich śluzówek. Właściwa wilgotność powietrza wynosi 50% i stanowi procent nasycenia czystego powietrza parą wodną. Istotna jest również temperatura w pomieszczeniu, zwłaszcza sypialnianym – w dzień powinna oscylować w granicach 18-20 stopni Celsjusza, natomiast w nocy ok. 15-17 kresek powyżej zera. Dla osób pracujących głosem najtrudniejsze są infekcje górnych dróg oddechowych, więc jeżeli to możliwe zaleca się unikanie kontaktu z osobami zarażającymi, a także profilaktyczne przyjmowanie środków ochronnych i wspomagających odporność. To ważne, bowiem pracę konsultanta call center może uniemożliwić już niegroźna chrypka czy kaszel.

Ćwiczenia przepony

Jak dbać o głos, aby był donośny i czysty? Należy przede wszystkim skupić się na pracy przepony. To właśnie dzięki niej możesz oddychać głęboko, przy tzw. oddechu przeponowym o wiele łatwiej jest artykułować zdania i wypowiadać się bez zadyszki. W jaki sposób to osiągnąć? Największą rolę w zmianie nawyku oddychania jest świadomość. Przy kolejnych wdechach należy skupić się na wciąganiu powietrza aż do brzucha, nie zaś jedynie do klatki piersiowej. Regularne ćwiczenia przy pełnym skupieniu szybko poskutkują o wiele płynniejszym i dłuższym mówieniem.

Milczenie – odpoczynek dla strun głosowych

Przepona jest mięśniem, więc zapewne każdy, kto choć raz był na siłowni wie, że po długim treningu należy zrobić pauzę. Nie inaczej jest z tkankami budującymi drogi artykulacyjne – one również muszą odpoczywać. W przeciwieństwie jednak do nóg czy barków, trudno zafundować relaks aparatom mowy, mówiąc przez cały czas. Właśnie dlatego jest to najtrudniejszy do nauczenia nawyk dla osób pracujących głosem. Niestety jest niezbędny, dlatego warto zacząć od krótkich sesji milczenia i systematycznie je przedłużać. Dzięki temu głos posłuży Ci znacznie dłużej oraz zmniejszy się ryzyko pojawienia się zaniku głosowego. Pamiętaj również, aby unikać mówienia w sytuacjach niesprzyjających – kiedy jest włączona klimatyzacja lub gdy powietrze jest zadymione.

Przestrzegając tych reguł używania głosu, znacznie poprawisz jakość swojej pracy w call center, a także jej skuteczność. Jak wiadomo, ludzie wolą rozmawiać z osobami, które doskonale słyszą i rozumieją, wówczas stają się bardziej przychylni i często wykazują większe zainteresowanie przekazywanymi przez konsultanta treściami.