Jakie cechy powinien posiadać dobry konsultant?

Praca w call/contact center to niełatwy kawałek chleba i wbrew pozorom nie jest to zajęcie dla każdego. Specyfika tego zawodu wymaga od pracownika wiele zaangażowania i wytrwałości. Dla kogo są kierowane takie oferty pracy? Jaki powinien być dobry pracownik, aby spełniać się w tej roli konsultanta i robić karierę w call i contact center?

Jakie cechy powinien posiadać dobry konsultant?

cechy-dobrego-konsultanta-call-centerZwykle swoją przygodę z pracą w call i contact center rozpoczynają osoby w trakcie studiów lub zaraz po ich ukończeniu. Nic więc dziwnego, by otrzymać żądane stanowisko, doświadczenie nie jest niezbędne, a wszystkiego co przyda się w pracy nauczą specjalnie do tego celu zatrudnieni coachowie i trenerzy. Ponadto każdy nowy konsultant zostaje przydzielony do jednej z grup, nad którą opiekę sprawuje leader zespołu. Na korzyść tego typu pracy przemawia również fakt zdobycia cennego doświadczenia oraz umiejętności nabytych poprzez działanie oparte na kontakcie z ludźmi. Stanowi to bardzo dobre przygotowanie do dalszej kariery zawodowej.

Wytrwałość i cierpliwość

Cechami, jakimi powinien odznaczać się pracownik call i contact center jest z pewnością wytrwałość i cierpliwość, bowiem podczas codziennych obowiązków styka się z różnymi osobami, gdzie jedne będą nieprzyjemne, inne potraktują jak idealnego, biernego słuchacza i wykorzystają fakt, że do nich dzwoni, aby opowiedzieć porywającą historię swojego chorego kota. Spotka się z częstą odmową, głównie w trakcie sprzedaży, dlatego upór i dążenie do celu niezwykle ważne, ponieważ nawet gdy 100 razy klient odmówi rozmowy, konsultant musi mieć siłę wykonać kolejne połączenie. Natomiast w sytuacji, gdy rozmówca przedstawia pasjonujące opowieści ze swojego dnia codziennego niezbędne jest zachowanie kamiennej twarzy i trzymanie nerwów na wodzy – mogą się przydać przy 20 minutowym monologu.

Organizacja pracy i samodyscyplina

call-center-dobra-organizacja-pracyW zawodzie konsultanta często zdarza się, że osoby, do których dzwonisz chcą przełożyć rozmowę lub nie mogą w tym momencie rozmawiać, dlatego większość osób wykonujących ten zawód stara się zorganizować swój czas pracy – choćby prowadząc dzienniczek czy notes z informacjami. Ponadto, chcąc się zmotywować i wprowadzić nieco samodyscypliny, warto wyznaczać sobie konkretne cele i być wobec siebie krytycznym – w ten sposób najłatwiej wyłapać swoje błędy i naprawić je. Dotyczy to również emocji, bowiem podczas wykonywanych połączeń zdarzają się różne sytuacje. Słuchając tylu odmów lub ludzkich problemów, można łatwo popaść w depresję, dlatego ta profesja wymaga trzymania nerwów na wodzy i wypracowania dystansu do powierzonych obowiązków.

Ciekawość świata i łatwość przyswajania wiedzy

Niezbędnymi w pracy konsultanta call i contact center są ciekawość i łatwość przyswajania wiedzy – to właśnie dzięki nim jest on w stanie cały czas uczyć się nowych rzeczy, które potem będzie zobowiązany przedstawić klientom. Charakter pracy wiąże się nierozerwalnie z przedstawianiem w sposób pozytywny funkcji i cech przedmiotów oraz usług.

Żyłka handlowca

Cechą dobrego konsultanta jest także umiejętność sprzedaży, która łączy się z językiem korzyści. Polega on na tym, że rozmawiając stara się on zobrazować klientowi zalety produktu lub usługi w codziennych sytuacjach, łatwych do wyobrażenia. W ten sposób nie tylko podkreśla najważniejsze cechy, ale również pozwala rozmówcy samemu pomyśleć i dojść do pozytywnych wniosków.

Jeżeli jesteś osobą cierpliwą, zdyscyplinowaną i wytrwałą w dążeniu do celu, praca w call/ contact center jest właśnie dla Ciebie. Nawet, gdy brak Ci doświadczenia, bez obaw! W krótkim czasie na tym stanowisku zyskasz cenne umiejętności i nauczysz się efektywnie rozmawiać z ludźmi – co z pewnością zaprocentuje w przyszłości.